Terdapat beberapa perkara yang menyebabkan anda tidak dapat mengimbas kod QR :
1) Peranti tidak disokong
- Sila pastikan anda tidak menggunakan peranti yang di-jailbreak atau di-root
- Untuk maklumat lanjut sila rujuk artikel Mengapa aplikasi Touch 'n Go eWallet tidak disokong pada peranti yang di-jailbreak/di-root?
2) Masalah peranti
Sila pastikan sambungan internet adalah baik dan anda telah memberi kebenaran fungsi kamera untuk Touch 'n Go eWallet apps melalui tetapan telefon.
Jika anda memenuhi keperluan di atas, lakukan langkah-langkah asas di bawah
i) “Uninstall” dan “install” semula aplikasi Touch n Go eWallet.
ii) Kemaskini aplikasi ke versi terkini
iii) Kosongkan Cache/Data / Penyimpanan (jika boleh untuk peranti anda)
Jika anda menggunakan peranti iOS, sila pastikan tetapan berikut untuk 'Region' dan 'Calendar'
i) Pergi ke 'Settings' > 'General' > Pilih 'Language & Region'
ii) Pastikan tetapan 'Region' ialah Malaysia dan 'Calendar' ialah 'Gregorian'
- Jika isu ini hanya terjadi pada peniaga tertentu, ia mungkin disebabkan oleh kod QR rosak dan perlu digantikan
- Jika isu ini terjadi pada semua peniaga dan ia masih berlaku selepas membuat langkah-langkah asas, sila hubungi kami dengan menghantar pertanyaan di sini. Rujuk panduan penghantaran di https://youtu.be/Z54ra0V6LSQ
- Sila lampirkan tangkapan skrin berkaitan untuk rujukan kami.
Sila maklum bahawa data anda disimpan dan diuruskan mengikut Polisi Privasi TNGD.
Berikut adalah artikel berkaitan yang sesuai untuk rujukan anda :
Mengapakah saya tidak dapat menggunakan fungsi bayar?
Bagaimana cara untuk membayar kepada Peniaga melalui Kod QR melalui Touch 'n Go eWallet?
Bagaimana cara untuk lihat atau muat turun sejarah transaksi saya?