AIA tidak akan membayar untuk sebarang tuntutan di bawah Perlindungan Haiwan Peliharaan: Perbelanjaan Veterinar berkenaan dengan perkara berikut:
- Setiap jumlah tuntutan ialah RM100 dan ke bawah;
- Haiwan peliharaan tidak tinggal di pusat penginapan haiwan peliharaan berlesen semasa perjalanan Orang Yang Diinsuranskan;
- Penginapan haiwan peliharaan lebih daripada satu (1) haiwan peliharaan;
- Keadaan sedia ada haiwan peliharaan anda;
- Rawatan lanjut untuk haiwan peliharaan anda atau berunding dengan pakar veterinar lain sebagai pendapat kedua untuk kecederaan atau penyakit badan akibat kemalangan yang sama;
- Rawatan rutin atau pencegahan termasuk dan tidak terhad kepada kos untuk sebarang makanan haiwan dan/atau makanan tambahan, syampu, mandi rutin, vaksinasi pencegahan, pemandulan, pengebirian, pembuangan kuku embun rutin, membunuh dan mengawal kutu, merawat cacing bulat dan cacing pita, kutu, hama, dandanan dan keratan kuku atau sebarang komplikasi yang timbul daripada rawatan ini;
- Kos yang tidak disokong oleh resit atau invois daripada mana-mana veterinar atau di mana resit atau invois tidak menunjukkan butiran penuh kos yang ditanggung.
AIA tidak akan membayar untuk sebarang tuntutan di bawah Perlindungan Haiwan Peliharaan: Elaun Kesulitan Harian untuk Penginapan Haiwan Peliharaan berkenaan dengan perkara berikut:
- Haiwan peliharaan tidak tinggal di pusat penginapan haiwan peliharaan berlesen semasa perjalanan Orang Yang Diinsuranskan;
- Penginapan haiwan peliharaan lebih daripada satu (1) haiwan peliharaan;
- Lanjutan penginapan tempoh di pusat penginapan haiwan peliharaan atas sebab selain daripada Orang Yang Diinsuranskan dimasukkan ke hospital atau Kelewatan Perjalanan.
Nota: Selain ini tidak lengkap. Sila rujuk kontrak polisi di sini untuk senarai penuh pengecualian yang berkenaan dengan Manfaat Pilihan 3: Perlindungan Haiwan Peliharaan.